rybikolagen.pl

Moda, Uroda, Zdrowy styl życia

zdrowa dieta
Zdrowie

Jak zbilansować dietę?

Mądra i zdrowa dieta musi być różnorodna i przede wszystkim prawidłowo zbilansowana. Powinno znaleźć się w niej miejsce dla wszystkich makroskładników i wszystkich witamin oraz substancji mineralnych, czyli składników, które odżywiają organizm i dzięki którym ten może prawidłowo pracować. Dziś skupimy się jednak na samych makroskładnikach, nazywanych potocznie „makro”. Jak je rozłożyć w diecie, by móc na niej chudnąć i jednocześnie nie doprowadzić do żadnych niedoborów pokarmowych?

Jeżeli układasz dietę samodzielnie, zacznij od białka. Naukowcy twierdzą, że powinno się go spożywać przynajmniej 0,8 g na każdy kilogram masy ciała, ale w rzeczywistości osiągniesz znacznie więcej, jeśli zwiększysz tę dawkę. Przyjmij, że powinna ona wynieść min. 1,6 g. Jeżeli natomiast ćwiczysz i zależy ci na rozbudowaniu masy mięśniowej, tego białka możesz jeść jeszcze więcej – nawet do 2,4 g. Nie przesadzaj jednak także w drugą stronę. Spożycie białka na poziomie 3 g na 1 kg masy ciała nie ma żadnego sensu, a może obciążyć nerki. Trzymaj się więc przedziału 1,6-2,4 g białka na 1 kg masy ciała. Przez pierwszy okres diety możesz na bieżąco sprawdzać, czy udaje ci się pokryć to wyznaczone zapotrzebowanie na proteiny.

Zdrowa dieta to jednak nie tylko samo białko. Powinieneś zatem uwzględnić w niej także różne produkty będące źródłami tłuszczy oraz samych węglowodanów. Wszystkie makroskładniki staraj się czerpać z dobrych i naturalnych źródeł. Węglowodanów dostarczą ci pełnoziarniste produkty zbożowe, a tłuszczy – orzechy czy oleje roślinne.

dietanadzis.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *